top of page
IMPRA Logo_red.jpg

arkiv

2013

Electroklubb i Piteå
SKINNY.jpg
2013.11.25

En fullkomligt fullspäckad partykväll 110 procent tillägnad electromusiken och CSNs välsignade ankomst.
Electrobandet ME & SKINNY JOON flyger upp från Stockholm för att förgylla natten – Vi tar vardagspoetiska ögonblick ut på stormiga hav av monotona, pulserande synthar. Sparsmakad filmisk pop när den är som bäst.

Tunga electrorytmer ur bashögtalarna, liveband och glowsticks. Kan nog inte bli bättre. Vi ses på Kårhuset!

Kårhuset i Piteå
29:e November
Kl. 22.00-02.00
Entrépris: 30 kr, 20 kr för kårmedlemmar. Guldkort = gratis. IMPRA-medlammar = gratis.
Band på scen 23.30

18 år – Giltigt ID

OBS! Detta event är öppet för ALLMÄNHETEN. Inget LTU-kort behövs för att komma in. Detta betyder också att inget gästleg behövs för att ta med kompisar. Alla är välkomna!
Konstnärlig frihet, kvalitet eller slump – vad hindar konsten från att bli jämställd? Seminarie med Vanja Hermele i Malmö
VANJA.jpg
2013.11.22

Impra och konstnärliga fakulteten i Malmö ordnar ett seminarie med Vanja Hermele onsdagen den 27:e november kl 16:30 i Röda rummet på Inter Arts center, på Bergsgatan, i Malmö.

Konstnärlig frihet, kvalitet eller slump – vad hindar konsten från att bli jämställd?

Vanja Hermele är genusvetare och författare med erfarenhet av feministiskt arbete på kulturfältet. I sin föreläsning går hon igenom de argument och ideer som hindrar konsten från att uppnå sin fulla potential. Till grund för slutsatserna i ligger hennes olika publikationer om film-, scen- och bildkonst.

Föreläsningen är ca 1,5 timme, inkl tid för frågor. Efter en paus fortsätter seminariet med en paneldiskussion mellan Vanja Hermele och representanter från Impra och de konstnärliga högskolorna i Malmö.

Föreläsningen är endast öppen för Impras medlemmar och personal samt studenter vid Konstnärliga fakulteten i Malmö. Bli medlem här.
Upprörande inlägg om tillståndet på en jazzutbildning i Sverige
VOKALIST.jpg
2013.11.06

”Lisa Lundström” berättar om hur det är att vara kvinna och vokalist på en av Sveriges mest ansedda jazzfolkhögskolor; om att inte räknas, tystas ned och slutligen tappa sin röst.

http://equalizer.se/2013/11/04/lisa-lundstrom-sveriges-framsta-och-samsta-jazzfolkhogskola/
Få kvinnor söker till jazzutbildningarna – ordförande Gunilla Törnfeldt svarar och förtydligar
GUNILLA.jpg
2013.10.10
 

IMPRA:s ordförande Gunilla Törnfeldt blev härom veckan intervjuad angående Kulturnytts granskning av antalet sökande till musikerutbildningarna med jazzinriktning på landets högskolor. Man finner inslaget här.

Det var en drygt tio minuter lång intervju som klipptes ned till ett fåtal citat och Berit Nygren kommenterade sedan detta. Gunilla bemöter här Berit Nygrens kommentar och förtydligar sin egen ståndpunkt då bilden som ges i inslaget är en smula onyanserad.

Efter att ha arbetat med föreningen IMPRA i sju år, varit elev, student och slutligen nu pedagog på jazzutbildningar på både gymnasium, folkhögskola och högskola samt skrivit en C-uppsats om Genus i jazzundervisning (KMH, 2008), anser jag mig ha en stor överblick och insikt i de mekanismer som kan ligga bakom det låga antal kvinnliga instrumentalister som finns på utbildningarna. Journalisten Berit Nygren gör dels felaktiga antaganden om vad hon tror jag menar med mina uttalanden, dels saknar hon erfarenheter och kunskap från utbildningsväsendet samt saknar musikerperspektiv och därför blir hennes kommentar tyvärr ytlig, endast ur medial synvinkel och blir stundtals rent felaktig.

Att välja att bli musiker är en komplex kedja av påverkan och stimulerande av en individs intressen. Förebilder är en del i detta och var en av alla orsaker jag framhöll i den över tio minuter långa intervjun med Kulturnytts reporter, men blev huvudorsaken som framhölls i inslaget, varför det också här är det jag kommer uppehålla mig mest vid.

Berit Nygren ville framhålla att det är det personliga uttrycket i jazzen som är det viktiga, inte det ena eller andra könet – som om det skulle ligga en motsättning i det och att prata om rättvisa i antalet verksamma män och kvinnor. Jag sa bland annat i intervjun, vilket inte kom med i inslaget, att det finns de som menar att det finns ett kvinnligt respektive manligt tonspråk och det finns de som menar att det inte gör det, men jag sa inte vad jag tyckte och jag anser att det heller inte är relevant. Poängen är nämligen att oavsett om det är så eller inte, eller om man tycker så eller inte, är det en rättviseaspekt om kvinnors tankar eller känslor inte kommer till uttryck i musik i lika stor utsträckning. Inte för att de är just kvinnor utan för att det kan finnas intressanta individer bland den stora del av befolkningen som råkar ha kvinnligt kön och som faktiskt kan förbises under uppväxt och framför allt under utbildningars gång.

Bristen på kvinnliga förebilder är Berit Nygren inte heller säker på. Hon menar att det länge nu funnits kvinnliga jazzinstrumentalister med en ökning på senare år och särskilt att många fler nu har exponerats mycket mer än tidigare.

Hon har rätt i att vi har sett och ser en ökad exponering av kvinnliga musiker, särskilt de senaste fem åren och inga än vi i IMPRA är gladare över det! Se bara på Stockholm Jazzfestivals program i år! Vi ser det som ett kvitto på vårt arbete och är oerhört stolta över det, det är ett stort och viktigt steg i rätt riktning. Men även om det är så och de musikerna de senaste åren har lyckats, och nu lyckas, nå fram till nyfikna unga tjejer i tonåren, vi säger mellan 13-18 år och där väcka ett intresse, så kommer det ändå att ta minst 5-10 år ytterligare innan vi eventuellt kan märka av någon skillnad i antalet kvinnliga instrumentalister på utbildningarna och i förlängningen framförallt i musiklivet. Förändringar tar tid, vilket Berit också själv var inne på.

Men vidare då, hur vet Berit Nygren att dessa kvinnor som nu kommer fram och exponeras verkligen når ut till de unga tjejerna som behöver se dem? Jazzvärlden i Sverige är en liten ankdamm och även om det skrivs om kvinnliga musiker i OJ eller Lira eller i dagstidningar eller om det spelar fler kvinnliga musiker på klubbar och festivaler runtom i Sverige (vilket naturligtvis är kul och bra!) så är det ändå ytterligare ett steg till att verkligen nå fram till de unga blivande musikerna. Detta gäller naturligtvis både tjejer och killar och om vi drar en parallell till återväxten av jazzmusiker och jazzpublik i stort.

För att som ung aspirerande musiker överhuvudtaget exponeras för en potentiell förebild behöver man ha någon i sin närhet som uppmuntrar och visar dem, de flesta upptäcker dem inte på egen hand och då kommer vi till musiklärarna, familj och närstående, könsroller och ordet identifikation. Identifikation i en djupare bemärkelse. Musiklärarna är de som verkligen kan visa på förekomsten av förebilder, antingen genom att presentera dem eller varför inte vara en själv. Det är till exempel endast på Musikhögskolan i Malmö man har anställt hälften kvinnor och hälften män som ensemblelärare och där kan vi även se en mycket jämnare könsfördelning bland studenterna.

Dessutom, om det nu är instrumentalisterna i första hand som kommenteras så borde Kulturnytt redovisa separata siffror för det, i siffrorna på sidan med inslaget är vokalisterna inbakade i antalet kvinnor och de är i förkrossande majoritet, vilket tyvärr gör siffrorna helt vilseledande i sammanhanget. Man kommenterar heller inte bristen på manliga vokalister, där problembilden är densamma fast med omvänd fördelning.

Slutligen är det en uppenbar självklarhet att man fastnar för en musiker på grund av att hen har ett intressant tonspråk eller ett uttryck man tilltalas av. Jag sa inget om motsatsen vilket Berit Nygren felaktigt verkar ta för givet. Det jag dock har kunnat se när jag jobbat med barn och ungdomar och när jag diskuterar dessa frågor med pedagogkollegor och andra kvinnliga musiker är att det är något speciellt när den förebilden – med tonspråk och uttryck man tilltalas av – har samma kön som man själv. Man kan se sig själv göra det ens förebild gör på ett djupare och mer självklart plan – ”det där skulle jag också kunna göra”.

Andra faktorer som har stor betydelse och som jag berörde som hastigast ovan är lärarnas metodik och pedagogik samt uppmuntran från familj och närstående. Att utveckla samspelet mellan dessa områden får dock bli en annan debatt i ett annat forum. 

– Gunilla Törnfeldt, 11 oktober 2013


Vill man se och höra bra musik spelas och bland annat exponeras för ett gäng grymma förebilder (både män och kvinnor) och fantastiska musiker är man alltså varmt välkommen att gå på Stockholm Jazzfestival, särskilt IMPRAs egna klubb Lupino Live den 16 oktober på Kägelbanan då man kan höra The Tiny och det norska bandet Sommerfuglfisk! För mer info se http://www.impra.se/klubbar/lupino-live/

Hoppas vi ses där!

Få kvinnor söker till jazzutbildningarna. -Varför det då?, undrar SRs Kulturnytt
KNYTT.jpg
2013.10.09

Bland annat uttalar sej IMPRAs ordförande Gunilla Törnfeldt i Kulturnytt 7 oktober- nyheten sprids genom TT.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=478&grupp=18771&artikel=5665777

http://www.svd.se/kultur/jazzlinjer-i-behov-av-fler-kvinnor_8589224.svd

RIP Laurie Frink – ”the trumpet mother of jazz”
LAURIE.jpg
2013.07.29

Den amerikanska trumpetaren Laurie Frink, en musiker och brasslärare av stor betydelse, dog den 13 juli i sitt hem i Manhattan, NY. Orsaken var cancer i gallgången. Hon blev 61.

Laurie Frink var en varm personlighet med en stor portion humor. Hennes undervisning var en vidareutveckling av Carmine Caruso´s metod för att bygga embouchure. Hon kombinerade stor förståelse för instrumentet och dess fysiska förutsättningar, med en personlig undervisning anpassad till varje elevs svårigheter, förutsättningar och mål. Hon kallades ”The Trumpet Mother” p g a att hon undervisat och hjälpt så många musiker, på alla nivåer. Musiker från hela världen vittnar om den betydelse hon haft för deras yrkesval, och hur hon hjälpt dem i stunder när svårigheter uppstått.

”Hon tog varje musiker och räknade ut vad som orsakade problemet – sen gjorde hon det själv, så att hon kunde komma underfund med en lösning.” säger den berömde trumpetaren Dave Douglas, som sökte upp Laurie Frink när han fick embouchureproblem i början av 90-talet. Att träffa henne, säger han ”var som en kombination av terapi, gyminstruktion och musiklektion”.

Tillsammans med trumpetaren John McNeil skrev hon boken ”Flexus: Trumpet Calisthenics for the Modern Improvisor”.

Förutom att ge ett stort antal studenter från hela världen privatlektioner, undervisade hon också vid New York University, The New School, Manhattan School of Music och New England Conservatory.

Som trumpetare tillhörde hon toppskiktet i New Yorks professionella värld. Hon jobbade återkommande på Broadway och spelade med storband som the Benny Goodman Orchestra, the Mel Lewis Orchestra och Gerry Mulligan´s Concert Jazz Band, där hon ofta spelade lead.

Hon är med på varje album av Maria Schneider. ”När jag skrev de här subtila innerstämmorna, gav jag dem alltid till henne” säger Maria Schneider. ”Jag visste att hon skulle spela dem med känslighet och inlevelse”.

Laurie Frink arbetade också senare år med andra kritikerrosade storband, bl a the John Hollenbeck Large Ensemble, Darcy James Argue´s Secret Society och Ryan Truesdell´s Gil Evans Project.

Jag lärde känna henne för ca 35 år sedan, när jag kom till New York för första gången. Att se henne spela lead var en stor upplevelse, och fick en avgörande betydelse för mig personligen. I en tid när få kvinnliga instrumentalister var synliga på de stora scenerna, var hon ett föredöme och en förebild. Hon visade vägen.

Hon var en underbar, varm och levande människa, och jag tänker än idag ofta på de saker hon sade då, när vi sågs för så många år sedan.

I dag är hon sörjd av ett otal vänner, musiker och studenter över hela världen.

Ann-Sofi Söderqvist

Medlemserbjudande: Fri entré till David’s Angels + nätverksträff på Fasching 17/4
ANGELS.jpg
2013.04.09

På onsdagen den 17/4 firar David’s Angels sitt nya skivsläpp med att ge en releasekonsert på Jazzklubb Fasching i Stockholm. Alla Impras medlemmar kommer in gratis, skicka ett mail med ditt namn till ost[a]impra.se senast den 16/4 så hamnar du på gästlistan och kommer in gratis.

Dessutom bjuder IMPRA Öst in till nätverksträff/mingel på Fasching innan konserten. Klockan 18:30 träffas vi, och alla medlemmar är välkomna. På nätverksträffen finns det möjlighet att träffa andra medlemmar och diskutera framtida Impra-aktiviteter. Om du vill komma så anmäls även detta till ost[a]impra.se.

För mer information om konserten se: http://www.fasching.se/artister/davids-angels#.UWPXLpNhiTM

Medlemserbjudande: Susanna Lindeborgs Mendo Dawa, Fasching 3 april
MENDODAWA.jpg
2013.03.31

IMPRAs medlemmar erbjuds plats på gästlistan på Susanna Lindeborgs konsert med Mendo Dawa på Fasching 3 april! Skicka ett mail med ditt namn till ordforande[a]impra.se senast ons 3 april kl 12, så kommer du med på listan och går in gratis!

Nya styrelsen invald på årsmötet 
IMPRAlogo.png
2013.03.18

På årsmötet den 17e mars 2013 valdes följande styrelse in:

Ordförande: Gunilla Törnfeldt ordforande(a)impra.se
Vice Ordförande: Almaz Yebio viceordforande(a)impra.se
Kassör: Lisa Knudsen
Sekreterare: Lisa Grotherus

Ledamöter:
Max Thornberg (regionrepresentant Öst)
Johanna Nordström (regionrepresentant Väst)
Ida Karlsson (regionrepresentant Syd)
Louise Nordgren (regionrepresentant Nord)
Biggi Vinkeloe (suppleant)
Lina Nyberg (suppleant)

Som synes är det en del bekanta namn och en del nya. Vi hälsar Gunilla Törnfeldt tillbaka som ordförande, och välkomnar Almaz Yebio och Ida Karlsson som är nya i styrelsen. Dessutom är Lina Nyberg och Biggi Vinkeloe, som båda har suttit i styrelsen tidigare, tillbaka. Avgående styrelseledamöter Anna Lundqvist, Carolina Wallin Perez, Elin Hörberg och Joakim Milder förtjänar ett stort tack för sitt arbete för Impra.

Eva Engdahl – Sveriges första kvinnliga jazzpianist 
EVA.png
2013.03.11

Artikel om pianisten Eva Engdahl av Rebecca Linder från Annonsbladet Dalarna. Publiceras med tillstånd från artikelförfattaren. Eva Engdahl valdes tillsammans med basisten Harriet Sjösten till Hedersmedlemmar i Impra 2012!

Ny scen i Göteborg – PALMARUM 
PALMARUM.jpg
2013.03.10

PALMARUM är musik och scenkonst på en och samma kväll! En helt ny scen i Göteborg som håller till i Palmhuset, kärnan av Trädgårdsföreningen. Den 15/3 är det premiär med musik av inga mindre än MIDAIRCONDO och scenkonst av och med Celia Berndtzen. Fri entré!

Läs mer här:
www.palmarum.sehttp://www.facebook.com/pages/Palmarum/450542304995565

Skurupfestivalen
SKURUPP.png
2013.03.10

IMPRAs medlemmar är välkomna att gå på Skurupfestivalen 2013 gratis!

LIRA lyfter fram kvinnorna i nya numret – ute nu! 
LIRA.jpg
2013.02.21

Musiktidningen Lira skriver i sitt senaste nummer om bara kvinliga musiker. Såhär skriver Karin på Lira om varför de valt att göra detta:

”Alltså: Lägger man ihop antalet sökande kvinnor på instrumentet elgitarr till jazzutbildningarna på musikhögskolorna i Göteborg, Malmö och Stockholm förra året kommer man alltså upp i… 6 stycken!!! Respektive 124 män. Av trummisarna var det 6 av 117. Och utav de sökande trombonisterna var inte en enda kvinna!!!
Nog för att vi anade även innan researchen för reportaget att det skulle vara en mycket sned fördelning, men så här sned?!? Hur länge ska det dröja innan det känns lika ”kvinnligt” för min 1.5-åriga systerdotter Ellen och hennes flick-kompisar på dagis att banka på trumset och blåsa i lurar som att mima till Loreen eller ta pianolektioner?
Personligen är jag övertygad om att det spelar roll. Om varje svensk flicka hade obligatorisk trumsetsundervisning mellan 8 och 10 års ålder ger jag mig sjutton på att det eviga lönegapet mellan kvinnor och män snabbt skulle krympa markant. /Karin eller
#1800taletherewecome”

Läs mer här

Pulsslagsfesten 2013 
PULSSLAGSFESTEN.jpg
2013.02.20

Ikväll kan vi tipsa om följande evenemang som går av stapeln på Fasching i Stockholm. Som Impra-medlem går ni in gratis (och får ta med en vän). Maila karin@fasching.se för att hamna på gästlistan.

bottom of page